Zajmujemy się rehabilitacją w przypadkach:Odcinek lędźwiowy

• dyskopatii
  • rwy kulszowej
  • bóli miednicy
  • bóli mięśniowych
  • dolegliwości wywołanych zmianami zwyrodnieniowymi
  • ograniczeń ruchomości
  • korekcji wad postawy (u dzieci i młodzieży)
  • bóli stawu krzyżowo-biodrowego

dyskopatiaDyskopatia to ucisk uszkodzonego krążka międzykręgowego (dysku) na korzeń nerwu lub rdzeń kręgowy, który wywołuje ból promieniujący do kończyny dolnej. Mogą pojawić się zaburzenia czucia, osłabienie napięcia oraz siły mięśni unerwianych przez uciśnięty korzeń. Długotrwały ucisk może doprowadzić do uszkodzenia nerwu. Ból wywołany przez nerw kulszowy zwany potocznie rwą kulszową może mieć również (poza uciskiem korzenia nerwu) inne przyczyny np. ucisk mięśnia gruszkowatego, zapalenie nerwu, patoneuromechanika (ograniczenie elastyczności nerwu), guz, nowotwór.
Większość dolegliwości wywołanych przez dyskopatię (poza zmianami nowotworowymi) można skutecznie rehabilitować bez konieczności operacji. W przypadkach całkowitego rozerwania dysku konieczna jest interwencja chirurgiczna.

Dolegliwości odcinka lędźwiowego wywołane zmianami zwyrodnieniowymi dotyczą głównie powierzchni stawowych oraz trzonów kręgów. Zmiany zwyrodnieniowe powodują ograniczenia ruchomości kręgów i wywołują miejscowy stan zapalny. Pacjenci odczuwają bóle lędźwiowe przy poruszaniu, w nocy przy zmianie pozycji, w stanach ostrych ból jest stały. Rehabilitacja polega na uruchomieniu zablokowanych kręgów, rozluźnieniu napięcia mięśniowo-więzadłowego. W stanach ostrych lekarz zaleca również kurację przeciwzapalną. Terapia tego typu dolegliwości jest bardzo skuteczna nawet u osób starszych.

Mięśnie grzbietu spełniają bardzo ważną rolę w naszym organizmie, to dzięki nim między innymi możemy utrzymywać postawę pionową. W odcinku lędźwiowo krzyżowym przy każdym ruchu działają ogromne siły przeciążeniowe. To właśnie dlatego mięśnie grzbietu ulegają często przemęczeniu. Zachowanie prawidłowej postawy w trakcie pracy oraz aktywność fizyczna może cię uchronić przed tego typu dolegliwościami!

Mówiąc o bólach lędźwiowych nie można pominąć dolegliwości wywołanych przez stawy krzyżowo-biodrowe (1), będące połączeniem kości krzyżowej z kośćmi miednicy. Badania na przeprowadzone z zwłokach dowodzą , że u części populacji połączenie to ma niejednolitą powierzchnię, tym tłumaczymy bardzo częste blokowanie się tego stawu. W tej okolicy dochodzi do wielu dysfunkcji powodujących bóle w okolicy krzyżowej często promieniujące do pachwiny gdzie są mylone z bólem biodra (2),do pośladka i nogi gdzie mylone są z rwą kulszową. Dolegliwości nasilają się przy długim siedzeniu, wstawaniu z pozycji siedzącej, przy ruchu towarzyszącemu zakładaniu skarpety w pozycji siedzącej itp. Przywrócenie ruchomości tego stawu powoduje natychmiastowe ustąpienie dolegliwości. Tej okolicy w trakcie pracy terapeutycznej poświęcamy szczególną uwagę, ponieważ z doświadczenia wiemy, że przyblokowany staw krzyżowo-biodrowy wywołuje często bóle głowy, bóle barku, stany przeciążeniowe obręczy barkowej. Dlatego też ruchomość stawu krzyżowo-biodrowego sprawdzamy u wszystkich pacjentów.